Brexit – Procés català: els malsons de la Unió Europea
No descobreixo res al dir que dos dels processos que més mal de caps han
causat a la Unió Europea (UE) en els darrers anys han estat el Brexit i el
procés català. Ambdós per motius ben diferents, inclús totalment contraposats
si tenim en compte els anhels que tant el Regne Unit com Catalunya tenen en un
futur immediat. Un és per un procés d'escissió i l’altre per secessió. No
obstant això, tant un com l’altre tenen un tret en comú molt rellevant: la
voluntat de l’ús del vot per solucionar els conflictes polítics. El
desenvolupament i les conseqüències d’aquests processos han portat a posar
contra les cordes a la UE que ja no sap com resoldre aquests afers sense haver
de posar en risc els seus valors fundacionals. En aquest escrit exposaré quins
són aquests reptes que la UE té al davant, comparant ambdós processos: el
català i el britànic.
L’estructura del Parlament
Sigui per defecte o virtut, la UE és una organització supranacional poc o
molt singular en comparació amb la resta d’organitzacions internacionals. Com
ja sabem, el seu parlament és elegit per sufragi universal. Tanmateix, la
distribució dels seus escons no es reparteixen proporcionalment en relació amb
la quantitat total de població de cada estat membre sinó amb una
proporcionalitat decreixent, és a dir, els països més poblats accepten tenir
menys escons per afavorir la representació d’altres amb un tant per cent de
població més baix. Aquesta distribució és la mateixa que es fa servir en la
majoria de sistemes electorals europeus on el que es busca és una major
representació de les àrees menys poblades amb la intenció de donar veu a
territoris els quals si no quedarien exclosos dels objectius electorals dels
partits així com de les polítiques públiques que aquests vulguin dur-hi a
terme. En el cas de la UE, però, aquests territoris no són províncies sinó 28
estats amb interessos de país, i això obstaculitza el debat parlamentari i la
presa de decisions impedint a vegades un resultat satisfactori per a tothom.
Aquesta particularitat pren encara més importància quan parlem dels casos que
tractem en aquestes línies els quals posen en risc les sobiranies i les
fronteres.
L’estructura de la UE és un entremig entre un estat federal i un estat. Els
estats accepten atorgar una part de la seva sobirania per un bé comú compartit
amb els altres, sigui per aconseguir objectius polítics o econòmics. I és
precisament per la concessió d’aquesta sobirania per on afloren els problemes,
principalment causats pels mètodes aplicats en les resolucions de conflictes
els quals donen lloc a desavinences entre els diferents estats que l’integren.
Si analitzem com afecta això al procés català i britànic, convé subratllar que
la posició inamovible de la UE pel que fa a les negociacions de separació amb
el Regne Unit així com el silenci mantingut en relació amb el procés català,
podrien ser principalment causats per la manca d’una política exterior comuna
que englobi a tots els estats. El temor per part d’aquests a canviar el
funcionament i la quota de representació que tenen assignada, atorgant més
sobirania pel bé d’una unió més cohesionada territorialment, la converteix ara
per ara en una ‘presó’ pels estats, ja que aquests sovint no tenen suficient
força a l’hora de negociar unilateralment els seus objectius.
Rebuig als referèndums
El referèndum del Brexit va néixer d’una iniciativa parlamentària proposada
pel president James Cameron com a part d’una promesa electoral per aplacar els
sentiments euroescèptics que hi havien dins el partit conservador. Les raons -
com són habituals en casos d’aquesta envergadura - són varies: recuperar el
control de la sobirania i de les fronteres, preocupacions per l'increment de la
immigració, sensació de malestar econòmic per aportar massa diners a la UE,
patriotisme reflectit en el desig de tornar a restablir lligams amb la
Commonwealth, entre altres. Pel que fa al procés català, l’origen és quasi el
mateix: una promesa electoral que els partits independentistes portaven al
programa i en la qual es convocava un referèndum d'autodeterminació que en cas
de guanyar l'opció independentista es donava pas a la proclamació de la
República Catalana al parlament.
Des de la celebració d'ambdós referèndums i amb el consegüent terrabastall
causat pel seu desenvolupament i resultat, la UE i els seus estats membres han
mantingut un comportament de rebuig o d'indiferència davant d’aquests, negant
que aquesta sigui una bona via per resoldre els conflictes que, no oblidem, són
de caràcter polític. L'explicació a aquest comportament pot ser derivada per la
por d’un desmembrament general, ja sigui per l’augment de representants que
durant els últims anys estan adquirint els partits nacionalistes i escèptics
amb la UE, o per la voluntat d’exercir el dret a l'autodeterminació per part de
nacions sense estat com són Escòcia i Catalunya. Com ja vaig subratllar en
l’article anterior, la UE de moment no sembla estar en disposició d’interferir
o d’obrir el meló de les independències regionals dins de les seves fronteres
amb el consegüent desmembrament del territori, ja que - segons la interpretació
que en fem - això donaria llum verda a altres regions i/o nacions que poden
tenir les mateixes aspiracions, algunes d’elles pertanyents a països importants
de la Unió com són Alemanya i França.
Posició política dels partits
Des de la celebració del referèndum pel Brexit així com les consegüents
negociacions per aconseguir un acord de retirada entre el Regne Unit i la UE,
s’ha pogut copsar que hi ha una gran part de la societat anglesa molt crítica
amb el govern, principalment per com aquestes s’han portat a terme, i en
especial adreçades a la que fins fa poc era la Primera Ministra, Theresa May.
Raó no els hi falta, fruit de la divisió que hi ha, no només dins les files del
partit conservador sinó també dins altres partits amb representació al
Parlament. Tanmateix, al meu entendre, no totes les divisions poden ser
causades per la falta d’un resultat favorable en les votacions celebrades a la
cambra a la recerca d'un acord definitiu, sinó que també hi poden haver
elements externs que estiguin incidint sobre aquest bloqueig i que podrien
estar relacionats amb les condicions tal vegada massa estrictes que la UE
exigeix al país. Cal destacar els efectes col·laterals que les negociacions
estan causant al Regne Unit: caiguda de la Lliura, bloqueig al Parlament i en
el si dels partits, pèrdua de credibilitat en la política, fugida d’empreses
per causa de la inestabilitat econòmica, pèrdua de confiança en la democràcia,
inestabilitat entre les diferents nacions del regne, etc.
Però no només el Regne Unit sembla estar en un carreró sense sortida sinó
també l’estat espanyol amb el cas català. El silenci mantingut per la UE fins
al dia d'avui, fent els ulls grossos davant la situació de repressió que viu la
societat catalana, i alhora acceptant l’anomalia de tenir presos polítics dins
de les seves fronteres, va completament en contra dels valors que en teoria
hauria de promoure. Els efectes d’aquest silenci també estan portant a la política
espanyola a una situació de bloqueig creant un clima d'inestabilitat permanent,
i no només deteriorant les institucions de l’estat sinó també les relacions que
aquest té amb altres països europeus.
D'aquesta manera, doncs, tenim a la UE jugant un paper molt important en el
desenvolupament d'ambdós processos que, com ja hem esmentat abans, té un efecte
desestabilitzador en el funcionament normal de l'estat britànic i espanyol. En
aquest sentit, cal destacar com els partits polítics d'ambdós països assumeixen
que la causa d'aquest desgavell és derivada per la falta d'acords dins dels
mateixos estats, essent precisament aquest el mateix relat que ha mantingut la
UE des del primer dia al considerar-los 'processos de caràcter intern'. Si donem
un cop d'ull a les posicions que sostenen els principals partits polítics
d'ambdós països evidenciem com de gran n'és aquest desconcert. Pel que fa al
Regne Unit, després de les infinites i fracassades negociacions pel Brexit,
alguns partits han anat acostant posicions cap a la celebració d'un segon
referèndum. Entre els que opten per aquesta opció hi ha els
liberals-demòcrates, una bona part del partit laborista i una petita part dels
conservadors. En la meva opinió, si ja és un sense sentit el sorgiment
d'aquesta tendència que nega el resultat obtingut a les urnes, també ho hauria
de ser el desinterès de la Unió davant aquest atzucac, ja que també pot ser-ne
responsable.
Però com tot a la vida, sempre pot ser pitjor, si no només cal donar un cop
d’ull a Espanya on aquesta negació al referèndum per part dels partits ja es
produeix abans d’afrontar el problema políticament. Si analitzem les seves
postures davant la demanda de referèndum que una gran majoria de la societat
catalana reclama des de fa anys, veiem que tant els conservadors (PP),
socialdemòcrates (PSOE), liberals nacionalistes (C's) i neo-franquistes (VOX),
no només el neguen sinó que n'avalen la repressió que actualment sofreix la
societat catalana, així com la decisió d'haver enviat el conflicte al terreny
judicial amb el consegüent empresonament dels polítics catalans.
Renovar-se o morir
Arribats a aquest punt ens plantegem les següents preguntes: com és
possible que la UE permeti aquesta pèrdua de confiança democràtica en el si
dels seus estats membres? Quines són les raons del seu comportament davant el
Regne Unit i Catalunya, portant ambdós països a una situació límit? La resposta
a tot això ja pot haver estat explicada en els punts anteriors, no obstant
això, també en podem extreure una primera conclusió, que no és altra que
constatar que la UE necessita urgentment una renovació. Sóc conscient que
tampoc descobreixo res de nou afirmant això, se sap que aquesta iniciativa ja
es contempla en destacats cercles polítics i econòmics de les altes esferes europees.
Particularment, crec que aquesta renovació no hauria de passar pel
desenvolupament de grans reformes estructurals, ja que això podria perjudicar
la sobirania dels estats i desencadenar una situació de descomposició. Però sí
que hauria de tenir com a objectiu obrir nous camins per tal de foragitar el
posicionament inamovible i massa estricte de la unió davant els reptes que
actualment té sobre la taula, així com elaborar noves lleis per tal de
legitimar les decisions que democràticament exerceixi la ciutadania, és a dir,
noves fórmules de democràcia directa que respectin la voluntat popular. Ara per
ara, com podem veure, aquesta inacció porta a una situació d’estancament i de
caos la qual cosa provoca una pèrdua de credibilitat general de la ciutadania
envers la política i els seus governants.
A banda d’això, un altre argument que se’n pot extreure és mitjançant
l’anàlisi de si hi ha altres elements que puguin estar incidint en el procés de
presa de decisions i els quals també generin l'actual situació de bloqueig i
falta d'iniciativa que té la UE a l'hora d’emprendre canvis. Tenim constància
que l’economia i el capital tenen molta força. Les grans empreses i lobbies
pressionen dins de la UE impedint el desenvolupament de reformes que puguin
afectar el funcionament del mercat i l’economia. Amb tot, tot això ens porta a
afirmar que aquesta situació de bloqueig podria ser causada per una estratègia
de marcar terreny per a futurs navegants que vulguin emprendre camins semblants
al procés català o britànic.
En conclusió, podem afirmar que tenim una UE que no només posa traves als
estats perquè no puguin volar sols, sinó que tampoc li molesta si dins de les
seves fronteres es generen situacions d’autoodi com ja s’estan donant dins del
regne espanyol i britànic. Aquesta no és al meu entendre la posició que hauria
d’adoptar la UE si el que vol és afrontar amb condicions els reptes que li
venen al damunt. No obstant això, com ja hem esmentat abans, la solució no és
gens fàcil, ja que s’hauria de tocar el moll de l'os de la unió amb la possible
desbandada d’alguns països o provocant problemes territorials inclús pitjors
que els actuals.
Per acabar, i recollint tot el que s’ha dit, crec que pot valer la pena fer
una reflexió final sobre el procés d’autodeterminació català, car no hi trobem
cap precedent semblant en la història de la UE. El que el fa especial és perquè
Catalunya no és un estat, per tant, no té les eines per defensar les seves
institucions ni la seva sobirania, ni tampoc els mecanismes per negociar unilateralment
amb la Unió. Això obstaculitza als governants catalans tenir suficient veu en
el dia a dia del Parlament Europeu així com la capacitat per poder incidir en
les votacions celebrades a la cambra. En conseqüència, tot això indica que
perquè Catalunya pugui aconseguir a curt termini un canvi significatiu que
emplaci a la UE a fer passos per trobar un desllorigador que aturi el conflicte
amb l’estat, aquest probablement no arribarà mitjançant una oferta unilateral
amb la UE en la qual no es respecti el funcionament intern de l’estat espanyol,
sinó per una proposta de negociació acordada entre les tres parts. No obstant
això, per arribar a aquest punt - i deixant de banda el treball que puguin fer
els partits polítics catalans al Parlament Europeu - l’única via que ara per
ara té Catalunya només pot venir pel desenvolupament de mètodes de pressió, és
a dir, per generar una situació de prou malestar perquè el conjunt de la Unió
se’n ressenti i d’aquesta manera actuï. Ara bé, per arribar a aquest punt caldria
tenir clares quines són aquestes situacions per les quals la UE podria moure
peça i prendre partit del conflicte. En la meva opinió, aquest moviment només
podria produir-se si es donessin dues situacions: l'aparició d'un clima de
violència, o una crisi econòmica sostinguda en el temps. Sembla ser, doncs - i
fent un símil amb el joc d’escacs – que l’únic camí que de moment deixa la UE
per legitimar la voluntat popular del poble català no és la de fer escac al rei
sinó la de tirar el tauler pels aires.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada